Vorige week stelde een delegatie Kempense politici de resultaten van de reizigersenquête over de Turnhout-Binche lijn voor. De resultaten waren vernietigend, met ruim 1.500 klachten op amper één maand tijd. Kamerlid Yoleen Van Camp (N-VA) confronteerde de bevoegde minister Galant (MR) hiermee en die gaat nu engagementen aan om de mobiliteit voor de Kempense reiziger te verbeteren.

Zowat de helft van de klachten van de Turnhout-Binche pendelaar betrof het comfort. Sinds de nieuwe dienstregeling zijn de moderne dubbeldekkers immers vervangen door motorstellen type AM75 – de "varkensneuzen", waarbij het cijfer '75 verwijst naar het geboortejaar van de wagons.

Galant erkent dat deze treinstellen aan vernieuwing toe zijn en plant een modernisering. Installatie van airco is jammer genoeg niet gepland maar het luchtcirculatiesysteem wordt wel aangepakt.

Ook de tweede meest voorkomende klacht, stiptheid, wordt ter harte genomen. Nieuwe cijfers onderschrijven de problematische vertragingen, en dat vooral richting Turnhout, zowel 's ochtends als 's avonds. Van Camp: "In januari haalde de lijn Binche-Turnhout in de ochtendpiek een stiptheid van 62%, met voorsprong het slechtste resultaat dat ik ooit heb gezien.

Ook het stiptheidscijfer van maart blijft ondermaats met 74%.

Tijdens de avondspits reed 82% op tijd. Er is dus amper verbetering sinds januari", betreurt Van Camp. Enige lichtpunt is de ochtendspits van Turnhout naar Binche, die in maart in 94% van de gevallen stipt vertrok en aankwam.

Eén op de tien reizigers klaagde over het aanbod van de Turnhout-Binche trein. Galant verwees naar de bijkomende piekuurtrein Herentals-Brussel die de IC Turnhout-Brussel aanvult. Ook een bijkomende verbinding in het weekend zit er voorlopig niet in, uit budgettaire overwegingen. Volgens de minister zou de vraag hiernaar te laag zijn.

Om diezelfde reden werd de vroegste en laatste trein Turnhout-Brussel in december vorig jaar nog geschrapt. Volgens tellingen van de NMBS zou slechts een 20-tal reizigers die trein nemen. Wel goed nieuws voor de reizigers uit de streken rond Mol, Olen en Geel.

In het aangepaste transportplan – dat de NMBS plant voor juni en december – zal de piektrein Brussel-Herentals doorgetrokken worden tot Mol.

Ondanks enkele toegevingen blijft de situatie voor de Kempense pendelaar ondermaats.

Op 22 mei trekt een Kempense delegatie naar de NMBS top.

"Dankzij de aanhoudende druk die we op de NMBS en minister Galant gezet hebben, hebben we toch al een doorgetrokken piekuurtrein Brussel-Mol, zowel 's ochtends als 's avonds uit de brand kunnen slepen. Voorts zal een deel van het materiaal onder handen genomen worden, maar meer dan een beetje opsmukken zal dat ook niet zijn. Ik zal op 22 mei en tot de volgende aanpassing van de dienstregeling, verwacht ergens in 2016, de belangen van de Kempense reiziger blijven behartigen", besluit Yoleen Van Camp.